Il Vecchio

Podstawowe informacje

Liczba graczy 2-4
Zalecany wiek od 10 lat
Czas zabawy ok. 60-90 minut
Autor Rüdiger Dorn
Wydanie angielskie
Instrukcja angielska
Złożoność dla średnio-zaawansowanych
Dostępność: niedostępny
Cena: 119,90 zł 119.90
ilość szt.
Zyskujesz 23 pkt [?]
dodaj do przechowalni
Oceń produkt w skali 1-5: 3.91
Wydawca: Hall Games
Kod produktu: 1897

Opis

Akcja Il Vecchio rozgrywa się w XV wieku, gdy Cosimo de Medici – znany także jako "Il Vecchio" ("Stary”) – i jego rodzina rządzili Toskanią i jej stolicą Florencją. Gracze reprezentują głowy florenckich rodzin wyższego stanu starających się zyskać jeszcze większą władzę.

W tym celu wysyłają do Toskani członków swoich rodzin, aby ci wykonali określone zadania. W szczególności chodzi o rekrutowanie sojuszników (spośród rycerzy, zabójców i opatów) oraz zbieranie funduszy, jako iż zarówno jedno jak i drugie są niezbędne do przejęcia kontroli nad regionami Toskani. A kontrolowane prowicje zapewnią rodzinie władzę oraz akcje bonusowe. Innym zadaniem gracza jest pozyskanie przychylności ziemiaństwa, które to wsparcie jest nie do przecenienia, jeśli idzie o uzyskanie przywilejów, np. miejsca w radzie miejskiej, co usprawni akcje podejmowane w Toskani albo tytułu szlacheckiego, który przyniesie na koniec gry rodzinie jeszcze większy splendor.

Jednak, aby zrealizować niektóre zadania, w danej lokacji musi być obecny pośrednik. A że pośrednicy często podróżują, trudno ich napotkać. Dlatego tak ważne jest posiadanie  członka swojej rodziny w odpowiednim miejscu, w odpowiednim czasie – aby zaoszczędzić czas i pieniądze podczas realizacji swoich celów.

Na początku rozgrywki każdy gracz posiada czterech członków swojej rodziny na terenie Toskani. Gracze w określonej kolejności podejmują po jednej akcji. Zanim jednak gracz przeprowadzi akcję może zapłacić, aby przesunąć jednego członka swojej rodziny do innej lokacji. Dostępne akcje to:

  • Akcja powiązana z daną lokacją w Toskani. Wymaga obecności pośrednika oraz aktywnego (stojącego) członka rodziny. Po akcji członek rodziny zostaje zdezaktywowany (położony).
  • Podróż do innego regionu i przejęcie kontroli nad prowincją. Wymaga zapłaty w pieniądzu oraz sojuszników.
  • Podróż do Florencji, gdzie gracz wyda zwoje (i prawdopodobnie też pieniądze), aby uzyskać miejsce w Radzie Miasta albo tytuł szlachecki.
  • Wprowadzenie na planszę nowego członka rodziny.
  • Podniesienie wszystkich niekatywnych członków rodziny na planszy.

Gra dobiega końca wraz z przemijaniem „władzy Medyceuszy”, co oznajmi graczom zmniejszający się stos herbów. Pewne akcje wymagają bowiem uszczuplania tego stosu, a gra kończy się, gdy stos opustoszeje. Gracze sumują zdobyte - dzięki żetonom oraz większościom w regionach oraz samej Florencji - punkty władzy. Zwycięzcą zostaje gracz dzierżący największą władzę.

 


 

Zawartość pudełka: Warto zobaczyć:
  • plansza
  • 48 drewnianych członków rodzin
  • 5 drewnianych znaczników pośredników
  • 2 sześciościenne kości
  • 33 monety o wartości 1 i 5
  • 30 znaczników "zwolnenników"
  • 12 znaczników pisma
  • 12 znaczników powozu
  • 12 znaczników biskupa
  • 9 znaczników Medici
  • 18 płytek Prowincji
  • 24 płytki Florencji
  • znacznik dodatkowego kosztu
  • znacznik gracza startowego

 

Co inni sądzą o tym produkcie? (2)

Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Nie weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.

10 grudnia 2014

Średniej ciężkości eurogra z ciekawym mechanizmem poruszania się po planszy i usypianiem/budzeniem pionków. Temat wałkowany już niejednokrotnie i to jest minus, choć klimatu i tak za dużo nie ma, jak w innych tego typu grach. Z drugiej strony, bardzo dobry stosunek długości rozgrywki do wykorzystania potencjału gry. Gra się w 2-3 osoby około 40-60 minut, tury graczy mijają szybko, brak downtime'u przy możliwościach wyboru kilku akcji, a przy tym gra nadal ma wystarczający poziom ciężkości (jak Glen More, Świat bez Końca, Zamki Burgundii czy Książęta Florencji). Wydanie bez rewelacji, ale poprawne.

5 maja 2015

Jedna z najlepszych gier typu "pick and deliver", bardzo ciekawie rozwiązana, pozwala graczom na dużą elastyczność w decyzjach i daje pole do popisu w myśleniu nad ruchami. Jednak gra ma dosyć dużą wadę - gra zaczyna się dopiero od 3 graczy. Rozgrywka w 2 osoby jest mało ekscytująca i w wielu przypadkach "zero-jedynkowa", myślę, że podobnie wyglądałaby rozgrywką w 2 osoby w Steam :)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium