Il Vecchio
Podstawowe informacje
Liczba graczy | 2-4 |
Zalecany wiek | od 10 lat |
Czas zabawy | ok. 60-90 minut |
Autor | Rüdiger Dorn |
Wydanie | angielskie |
Instrukcja | angielska |
Złożoność | dla średnio-zaawansowanych |
Opis
Akcja Il Vecchio rozgrywa się w XV wieku, gdy Cosimo de Medici – znany także jako "Il Vecchio" ("Stary”) – i jego rodzina rządzili Toskanią i jej stolicą Florencją. Gracze reprezentują głowy florenckich rodzin wyższego stanu starających się zyskać jeszcze większą władzę.
W tym celu wysyłają do Toskani członków swoich rodzin, aby ci wykonali określone zadania. W szczególności chodzi o rekrutowanie sojuszników (spośród rycerzy, zabójców i opatów) oraz zbieranie funduszy, jako iż zarówno jedno jak i drugie są niezbędne do przejęcia kontroli nad regionami Toskani. A kontrolowane prowicje zapewnią rodzinie władzę oraz akcje bonusowe. Innym zadaniem gracza jest pozyskanie przychylności ziemiaństwa, które to wsparcie jest nie do przecenienia, jeśli idzie o uzyskanie przywilejów, np. miejsca w radzie miejskiej, co usprawni akcje podejmowane w Toskani albo tytułu szlacheckiego, który przyniesie na koniec gry rodzinie jeszcze większy splendor.
Jednak, aby zrealizować niektóre zadania, w danej lokacji musi być obecny pośrednik. A że pośrednicy często podróżują, trudno ich napotkać. Dlatego tak ważne jest posiadanie członka swojej rodziny w odpowiednim miejscu, w odpowiednim czasie – aby zaoszczędzić czas i pieniądze podczas realizacji swoich celów.
Na początku rozgrywki każdy gracz posiada czterech członków swojej rodziny na terenie Toskani. Gracze w określonej kolejności podejmują po jednej akcji. Zanim jednak gracz przeprowadzi akcję może zapłacić, aby przesunąć jednego członka swojej rodziny do innej lokacji. Dostępne akcje to:
- Akcja powiązana z daną lokacją w Toskani. Wymaga obecności pośrednika oraz aktywnego (stojącego) członka rodziny. Po akcji członek rodziny zostaje zdezaktywowany (położony).
- Podróż do innego regionu i przejęcie kontroli nad prowincją. Wymaga zapłaty w pieniądzu oraz sojuszników.
- Podróż do Florencji, gdzie gracz wyda zwoje (i prawdopodobnie też pieniądze), aby uzyskać miejsce w Radzie Miasta albo tytuł szlachecki.
- Wprowadzenie na planszę nowego członka rodziny.
- Podniesienie wszystkich niekatywnych członków rodziny na planszy.
Gra dobiega końca wraz z przemijaniem „władzy Medyceuszy”, co oznajmi graczom zmniejszający się stos herbów. Pewne akcje wymagają bowiem uszczuplania tego stosu, a gra kończy się, gdy stos opustoszeje. Gracze sumują zdobyte - dzięki żetonom oraz większościom w regionach oraz samej Florencji - punkty władzy. Zwycięzcą zostaje gracz dzierżący największą władzę.
Zawartość pudełka: | Warto zobaczyć: |
|
Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Nie weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.
Karol Mróz
Średniej ciężkości eurogra z ciekawym mechanizmem poruszania się po planszy i usypianiem/budzeniem pionków. Temat wałkowany już niejednokrotnie i to jest minus, choć klimatu i tak za dużo nie ma, jak w innych tego typu grach. Z drugiej strony, bardzo dobry stosunek długości rozgrywki do wykorzystania potencjału gry. Gra się w 2-3 osoby około 40-60 minut, tury graczy mijają szybko, brak downtime'u przy możliwościach wyboru kilku akcji, a przy tym gra nadal ma wystarczający poziom ciężkości (jak Glen More, Świat bez Końca, Zamki Burgundii czy Książęta Florencji). Wydanie bez rewelacji, ale poprawne.
Damian
Jedna z najlepszych gier typu "pick and deliver", bardzo ciekawie rozwiązana, pozwala graczom na dużą elastyczność w decyzjach i daje pole do popisu w myśleniu nad ruchami. Jednak gra ma dosyć dużą wadę - gra zaczyna się dopiero od 3 graczy. Rozgrywka w 2 osoby jest mało ekscytująca i w wielu przypadkach "zero-jedynkowa", myślę, że podobnie wyglądałaby rozgrywką w 2 osoby w Steam :)