Mombasa (edycja polska)
Podstawowe informacje
Liczba graczy | 2-4 |
Zalecany wiek | od 12 lat |
Czas zabawy | ok. 90-120 minut |
Projektant | Alexander Pfister |
Wydanie | polskie |
Instrukcja | polska |
Złożoność | dla średnio-zaawansowanych |
Opis
Poczuj ducha rywalizacji rodem z epoki kompanii handlowych!
W grze Mombasa wcielasz się w inwestora kupującego udziały kompanii handlowych, zlokalizowanych w czterech afrykańskich miastach: Mombasa, Cape Town, Saint-Louis i Kair. Twoim celem będzie rozbudowa sieci faktorii handlowych tak, aby zarobić jak najwięcej pieniędzy.
Kompanie handlowe były spółkami tworzonymi w celu eksploracji nowych terytoriów, handlu z nimi i ich kolonizacji. Ich działalność nierozerwalnie łączy się z mrocznym rozdziałem historii ludzkości – światową kolonizacją. Okres ten, trwający od mniej więcej XV wieku do połowy XX wieku, powiązany jest z wyzyskiem i niewolnictwem.
Pomimo że fabuła gry jest osadzona w tym czasie, Mombasa nie jest symulacją historyczną. To gra strategiczna, z naciskiem na ekonomię, która luźno nawiązuje do historycznych wydarzeń i umieszcza je w fikcyjnej oprawie. Wyzysk Afryki i jej mieszkańców nie jest w żaden sposób przedstawiony w grze.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o historii tego okresu, polecamy lekturę książki: History of Modern Africa: 1800 to the Present Richarda J. Reida z serii Blackwell Concise History of the Modern World
Zawartość pudełka: | Warto zobaczyć: | Pasujące koszulki |
|
Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Nie weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.
Rafał
Jeden z moich ulubionych tytułów ekonomicznych oferujący kila fajnych ścieżek do wygranej. Gra jest wymagająca, gdyż występuje w niej koniecznośc planowania swoich ruchów kilka rund do przodu. Musimy również bacznie obserwować poczynania swoich przeciwników, gdyż inwestujemy w te same spółki. Mombasa przyjemnie zmusza wysiłku szare komórki. Ograniczona liczba rund nie pozwala na poczucie zmęczenia. Wręcz przeciwnie, czasami mamy wrażenie, że gra kończy się zbyt szybko, a my chcieliśmy jeszcze coś zaplanować i nie możemy doczekać się kolejnej rozgrywki.
Rafał Głowacki
Lubię ciężkie euro, więc i temu tytułowi przyjrzałem się bliżej. Ciekawy pomysł z kursami akcji kompanii, wiele dróg do zwycięstwa, mnóstwo kombinowania, ale... Jak dla mnie gra trochę przekombinowana. Takie na siłę tworzenie hybrydy różnych mechanik. Takie pokomplikowanie reguł gry dla samego pokomplikowania, tak aby było trudniej i trzeba było więcej główkować. Np.: nie widzę żadnego tematycznego uzasadnienia dla takiego zarządzania swoją talią kart jak w Mombasie. Jaki ma sens tworzenie trzech stosów i wybieranie pózniej jednego z nich? Na pewno wielu osobom ta gra przypadnie do gustu, jeśli nie przeszkadzają im drobne udziwnienia, tylko po prostu lubią pomęczyć swoje szare komórki. Jakoś wykonania komponentów, instrukcja, wszystko od tej strony stoi na wysokim poziomie.
Wojciech Wiśniewski
Bardzo dobra gra. Rewelacyjnie pomyślany system area control, fajne spekulacje nad udziałami, trochę współpracy, trochę rywalizacji. Obracalne i zamienialne miejscami tory świetnie odświeżają rozgrywkę. Jedynym mankamentem jest tak naprawdę system książek, który wygląda na doklejony do gry. Poza tym cud, miód i orzeszki.