Mosaic - A Story of Civilization (Colossus Kickstarter edition)
Podstawowe informacje
Liczba graczy | 2-6 |
Zalecany wiek | od 12 lat |
Czas zabawy | ok. 90-120 minut |
Autor | Glenn Drover |
Wydanie | angielskie |
Instrukcja | angielska |
Złożoność | dla średnio-zaawansowanych |
Zależność językowa | dużo tekstu - wszyscy gracze powinni znać język |
Opis
UWAGA! Ta edycja zawiera wszystkie odblokowane cele w czasie kampanii Kickstarter. Edycja Deluxe zawiera dodatkowo metalowe monety, drewniane znaczniki zasobów, plastikowe budynki cudów, plastikowe znaczniki miast, portów i jednostek wojskowych. |
Mosaic: A Story of Civilization is a Civilization-Building game from Glenn Drover, designer of, among others, Age of Empires III: The Age of Discovery, Railways of the World, Sid Meier's Civilization: The Boardgame, and Raccoon Tycoon.
Mosaic is an action selection game. On your turn, you will perform one of seven actions:
- Learn a New Technology (select a card from the Technology Offer)
- Found a New City or Town, or Build a Project (select a card from the Build Offer and pay the cost in stone, ideas, and population)
- Build a Wonder (select one of the available Wonder Tiles and pay Stone and Food)
- Recruit or Move Military Units (pay money and add Military Units or move those that you already have)
- Increase your civilization’s Population (select a card from the Population Growth offer and pay food)
- Produce Key Currencies used to purchase everything in the game (Produce one of: Food, Stone, or Ideas by adding your Population to your bonus in that currency type)
- Trade or Tax to raise Money, which is the Universal Currency (select a card from the Trade/ Tax offer)
All Technologies and Projects give your Civilization unique abilities, as well as symbols that represent the increase in one of the 9 Components of Civilization:
- Science – All learning
- Economy
- Food Production
- Population/ Health
- Building
- Culture
- Government
- Military/ Empire
- Urbanization
Acquiring these Components is important in creating the unique mosaic of your civilization. They are used as prerequisites for many new technologies, as well as for scoring. Also, by pursuing specialization in one or more Civilization Components, you may be able to claim a ‘Golden Age’ of that type.
As the game goes on and your Civilization grows, scoring cards are eventually revealed from the four decks. Each time a scoring card is revealed, your Civilization will score for each region that you dominate with your cities and military units.
After the third scoring card is revealed, there is one final turn and the game ends. You will then score for your cities and towns, your wonders, projects, and golden ages, and for all of your cards that score for your unique Civilization Components.
Warto zobaczyć: | |
|
Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Nie weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.
Lart
Mosaic: Colossus - gra o której nasłuchałem się w równym stopniu dużo złego i dobrego. Po kilku partiach (z żoną) mamy pewne przemyślenia dotyczące tego tytułu, które być może komuś pomogą w podjęciu decyzji zakupowej. A żeby się miło czytało załatwię to w kilku podpunktach :) 1. Czym jest Mosaic ? Podobną grą cywilizacyjną... natomiast bliżej jej do Terraformacji Marsa, niż do Clash of Cultures... Choć ciężko tu mówić o budowaniu dużego silnika, bo pomimo pokaźnej talii nie ma tutaj wiele kart działających pasywnie - powiedziałbym, że 80-85% zagranych kart sprowadza się do ZAGRAJ=ZAPOMNIJ lub ZAGRAJ=ZAPUNKTUJ. Więc o co tutaj chodzi? Mamy tutaj troszkę Area Majority, troszkę budowania tablo z kart (a bardziej ikon) i zbierania setów (po 6 ikon) do wykonywania poszczególnych "misji" lub sporadycznie odpalania jednorazowych umiejętności kart typu - zagraj, przelicz ikony danego typu, zapunktuj max za 10. 2. Czy w takim razie Mosaic jest złą grą? Nie koniecznie. Powiedziałbym, że twórcy gry niepotrzebnie chcieli naginać rzeczywistość i reklamować tę grę jako cywilizacyjną, czym sami zrobili sobie krzywdę (jak mosaic to gra cywilizacyjna to 7 cudów świata też nią jest... ). Mosaic ma bardzo proste i przyjemne zasady (a do tego brak "mikro-zasad"), które mniej doświadczonym graczom mogą bardzo przypaść do gustu. Mimo dość długawego setupu, mamy ochotę siadać do tej gry. Jest tu trochę mechanik, poczucia progresu i ciężko powiedzieć, że coś tutaj nie działa. W takim razie czy jest to gra zła? Ani zła, ani wybitna - mogąca jednych wynudzić, innym się spodobać. 3. Edycja Colossus - czy warto? Na to pytanie każdy musi odpowiedzieć sobie sam. Edycja Colossus to głównie plastik, który w wielu przypadkach pomaga lepiej lokalizować poszczególne budynki, czy jednostki militarne. O ile plastik i insert są po prostu ok, tak o monetkach i drewienkach wypowiadałbym się wyłącznie w superlatywach - bo są przepiękne. W edycji Colossus otrzymacie też dwuwarstwowe planszetki, bloczek do punktacji oraz tor punktacji (tor którego nie ma w podstawce...chore)... szkoda tylko, że do toru punktacji nie ma znacznika punktacji w kolorze gracza (komuś się zapomniało, że trzeba taki element zaplanować). My brak znacznika rozwiązaliśmy kartonowymi znacznikami populacji (mimo plastiku dostajecie pełen komplet kartonowych elementów co jest akurat na plus). Wypadałoby też przemyśleć, czy po prostu macie miejsce na tego kolosa.... 4. Ocena 7,5/10: Gra jest prosta i bardzo przyjemna. Biorąc pod uwagę częstotliwość grania, obecnie jest to dla nas 8. Czujemy niestety (bardziej ja niż moja żona), że gra może najzwyczajnej w świecie zmęczyć dlatego też zapobiegawczo 7,5. Nie ma tutaj niczego odkrywczego - prosty mix, znanych i lubianych mechanik.