Orzeł i Gwiazda
Podstawowe informacje
Liczba graczy | 2-4 |
Zalecany wiek | od 12 lat |
Czas zabawy | ok. 120-180 minut |
Projektant | Robert Żak |
Wydanie | polskie |
Instrukcja | polska |
Złożoność | dla średnio-zaawansowanych |
Opis
Gra Orzeł i Gwiazda przedstawia konflikt polsko-bolszewicki jaki miał miejsce w latach 1919-1920. Wojna ta zdecydowała nie tylko o zachowaniu niepodległości przez Polskę ale także nie pozwoliła na rozprzestrzenienie się czerwonej komunistycznej zarazy na Europę Zachodnią. Warto wspomnieć, iż tylko nieliczni są świadomi, że bitwa warszawska jest uznawana przez historyków za 18 na liście przełomowych bitew w historii świata. Gdyby Polacy zostali pokonani w 1920 roku, komunizm prawdopodobnie rozlałby się na całą Europę, a może nawet i poza nią. Takie były zresztą rzeczywiste plany Lenina, Trockiego i pozostałych przywódców rewolucji bolszewickiej.
Orzeł i Gwiazda pozwala odtworzyć tą historyczną kampanię i poczuć klimat tamtych chwil. Gracze wcielają się w rolę dowódców bolszewickich, próbujących rozbić Wojsko Polskie, zająć tereny Polski, Ukrainy oraz Białorusi, aby ustanowić komunizm na tych terenach. Mogą również wcielić się w postać samego polskiego Naczelnego Wodza, Józefa Piłsudskiego, i spróbować powstrzymać sowiecką nawałnicę oraz ustanowić korzystną dla Polski granicę na wschodzie.
Nowatorska mechanika gry była dopracowywana przez ponad 2 lata. Nie jest to klon żadnej z gier zachodnich, lecz zupełnie nowatorskie podejście do gier wojennych. Zdaniem autorów podejście na tyle udane, że cykl gier zapoczątkowany „Orłem i Gwiazdą” z pewnością będzie kontynuowany. Instrukcja do gry została opatrzona licznymi przykładami i ilustracjami, była także szeroko konsultowana w gronie doświadczonych graczy. Stąd autorzy wyrażają nadzieję, iż zasady gry będą zrozumiałe i łatwe do przyswojenia.
Gra pod wieloma względami jest novum na polskim rynku gier planszowych. Najważniejsze atuty gry:
- Solidne wydanie, z dobrej jakości, trwałych elementów
- Proste, łatwo przyswajalne przepisy i duża kombinacyjność mechaniki
- Wykorzystanie w miejsce tradycyjnych żetonów, drewnianych bloczków, które zapewniają łatwy wgląd we własne jednostki i jednoczesne ukrycie ich siły przed okiem przeciwnika.
W grze nie ma żadnych kostek, element losowy rozwiązany jest w inny, ciekawy i innowacyjny sposób. Mechanika gry oparta jest na rozkazach, które gracz wydaje jednostkom wojskowym. Mechanizm ten dostarcza ogromnych emocji, gdyż rozkazy pozwalają nie tylko dedukować ruchy przeciwnika, ale również go oszukać , blefując własne ruchy. Ten element mechaniki jest nowatorskim rozwiązaniem i mamy nadzieję, że zostanie dostrzeżony przez graczy. Gra posiada ogromne walory edukacyjne. Instrukcja gry, scenariusze i karty opatrzone są komentarzami i ciekawostkami historycznymi.
Warto zobaczyć:
Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Nie weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.
Michał Gościniak
Jedna z najlepszych polskich gier wojennych. Świetnie sprawdzający się system niejawnych rozkazów i bezkostkowego rozstrzygania bitew (w oparciu o karty wydarzeń i punkty operacyjne). Jedna z niewielu gier gdzie tryb kooperacyjny nie razi a wręcz doskonale wpisuje się w historię. Do tego wydanie na wysokim poziomie. Szkoda tylko, że w nowej wersji (Strike of the eagle) zrezygnowano z numeracji jednostek co dodawało sporo klimatu historycznego. Kampania to zabawa na cały wieczór ale poszczególne scenariusze da się zagrać w 2-3 godziny.