Samuraj (edycja polska)

Podstawowe informacje

Liczba graczy 2-4
Zalecany wiek od 10 lat
Czas zabawy ok. 30-60 minut
Autor Reiner Knizia
Wydanie polskie
Instrukcja polska
Złożoność dla początkujących
Dostępność: niedostępny
Cena: 189,90 zł 189.90
ilość szt.
Zyskujesz 37 pkt [?]
dodaj do przechowalni
Oceń produkt w skali 1-5: 5
Wydawca: Galakta
Kod produktu: 5902259203179

Opis

Jest rok 1336. Próba odzyskania cesarskiego tronu poprzez restaurację Kenmu zakończyła się fiaskiem. Rodzina cesarska straciła całą władzę i stała się zaledwie marionetkami. Rolę szoguna a zarazem władzę nad Japonią objęła głowa klanu Ashikaga, ale i to może się niedługo zmienić. W całym kraju wpływowi panowie feudalni, zwani daimyo, buntują się, roszcząc sobie prawo do panowania nad swoimi ziemiami i zasobami. Ich działania przykuwają uwagę samurajów, którzy stopniowo przyłączają się do walki o sprawę.

Samuraj to gra planszowa dla 2-4 graczy, autorstwa znanego projektanta gier Reinera Knizi. Gracze wcielają się w role role żądnych władzy daimyo, którzy walczą o wpływy i dominację w feudalnej Japonii. Lojalność pomniejszych panów feudalnych, kontrola nad najważniejszymi uprawami ryżu oraz przychylność mnichów pozwolą graczom na rozszerzanie swoich wpływów i przekonanie samurajów do swojej sprawy.

 

Naród podzielony

Cztery wyspy Japonii są w Samuraju przedstawione za pomocą szczegółowej, składanej z pięciu części planszy. Podstawowo plansza podzielona jest na 3 większe sektory, zaś w grze dwuosobowej gracze walczą o dominację na wyspie Honshu. Plansza rośnie z każdym graczem, który bierze udział w grze, zaś każda wyspa składa się z trzech rodzajów pól: wiosek, lądów i mórz.

 

Na początku gry każdy gracz dysponuje kilkoma figurkami kast. Gracze przygotowują planszę „zaludniając” ją różnymi kastami. W efekcie na każdym polu miasta znajdą się po dwie (różne lub takie same) figurki, reprezentujące kastę religijną, rolniczą i militarną.

Gracze walczą o dominację nad kastami. Celem gry jest zostanie liderem jak największej liczby kast, co można osiągnąć właśnie przez zdobywanie figurek na planszy. Aby zdobyć figurkę, gracz musi otoczyć jej pole swoimi kafelkami.

 

Osłoń wrażliwe punkty i uderzaj celnie

Zasady gry w Samuraja są niezwykle proste, ale wypracowanie dobrej strategii może zająć dużo więcej czasu.

W każdej turze gracz zagrywa jeden kafelek, kładąc go na mapie. Każdy kafelek ma określoną wartość wpływów na daną kastę (o ile z nią sąsiaduje). W momencie, w którym do miasta dołożony zostanie ostatni kafelek, uznaje się, że zostało ono zdobyte i gracze sprawdzają, kto zdobył jakie figurki dzięki swoim wpływom.

W poniższym przykładzie czerwony gracz dołożył kafelek z symbolem ryżu i wartością wpływów „2” na ostatnim niezajętym polu wokół miasta z figurką Buddy i ryżu. Miasto zostaje zdobyte, a gracze sprawdzają, kto ma najwięcej wpływów religijnych i rolniczych. Ponieważ czerwony gracz jako jedyny dołożył kafelek z symbolem ryżu, to on otrzymuje figurkę ryżu.

 

Najwięcej wpływów religijnych posiadają żółty i fioletowy gracz. Jednak w przypadku remisu w punktach wpływu żaden gracz nie zdobywa figurki. Figurka Buddy zostaje usunięta z planszy. Czerwony gracz nie tylko zdobył cenną figurkę ryżu, ale także sprawił, że nikt nie otrzymał Buddy.

 

W Samuraju chodzi przede wszystkim o strategiczne i dobrze zaplanowane w czasie dokładanie swoich kafelków. Jest tu duże pole do popisu dla wodzów chcących zastawiać pułapki na wrogów, jak i agresywnych przywódców, przypuszczających śmiałe ataki.

 

Droga samuraja

Powyżej zaprezentowaliśmy trzy kafelki podstawowe. To jednak nie wszystko – każdy daimyo powinien także wykazać się w dowodzeniu armią. W grze występują trzy kafelki specjalne, przedstawiające Samurajów, Roninów i Statki.

Podczas gdy zwykłe kafelki liczą się do wpływów tylko w obrębie jednej kasty, kafelki specjalne wpływają na wszystkie kasty. Co więcej Statki to jedyne kafelki, które można umieszczać na polach mórz, zaś kafelki Roninów i Statków posiadają symbol szybkości, co oznacza, że nie dotyczy ich ograniczenie zagrywania jednego kafelka na turę. Wystarczy jedno celne uderzenie, aby zaskoczyć przeciwnika i zająć wartościową osadę.

W poniższym przykładzie gry czteroosobowej żółty gracz mógłby położyć kafelek Buddy o wartości „4”, aby przejąć figurkę Buddy z osady po lewej. Zamiast tego może jednak najpierw umieścić na planszy Ronina, a następnie kafelek Buddy, żeby za jednym zamachem zdobyć dwie figurki Buddy!

 

Po tym jak zielony gracz dołożył kafelek Buddy, żółty gracz może dołożyć dwa kafelki, żeby zdobyć dwie figurki.

 

Najpierw dokłada Ronina na wolnym miejscu poniżej miasta.

 

Następnie, ponieważ Ronin jest szybki, żółty gracz dokłada kafelek Buddy, zamykając tym samym dwie osady. Teraz zdobywa obie figurki Buddy, a figurkę ryżu zdobywa czerwony gracz, ponieważ miał najwięcej wpływów tego rodzaju.

 

Zjednocz Japonię!

Przenieś się do pełnej podziałów feudalnej Japonii, wykaż się sprytem i siłą i przejmij władzę! Pod Twoim przywództwem Japonia znów będzie potężnym, zjednoczonym państwem.

 


 

Zawartość pudełka: Warto zobaczyć:
  • 1 instrukcja
  • 1 plansza
  • 80 kafelków
  • 4 zasłonki graczy
  • 3 żetony lidera
  • 13 figurek zamków
  • 13 figurek Buddy
  • 13 figurek ryżu

Co inni sądzą o tym produkcie? (4)

Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Nie weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.

5 września 2017

Bardzo dobra abstrakcyjna gra. Walka o każda figurkę. Potrafi zaskoczyć jako bardzo taktyczna i emocjonująca. Polecam spróbować mimo że cena troszkę odstrasza. Klasyk jak się patrzy :D

18 września 2020

Tym razem Kniznia mnie nie przekonał. Taj Mahal, Qin, Eufrat i Tygrys, nawet Przez Pustynię... ale Samuraj jakoś do mnie nie trafia. Okej, okej, ta gra ma już ponad dwadzieścia lat, więc trzeba zapewne brać poprawkę i na to, tym niemniej nie jest to mój ulubiony typ rozgrywki. Choć można byłoby to odnieść to wielu jego gier, to jednak mam wrażenie, że w tym przypadku jest to aż nadto uwypuklone. Co mianowicie? Ano granie w stylu 'znajdź najlepszy ruch i go wykonaj'. Być może ze mnie jest cienki bolek i w Samuraja najzwyczajniej w świecie grać (dobrze) nie potrafię, co nie zmienia faktu, że takie właśnie są moje odczucia. Doceniam elegancję rozwiązań, emocje towarzyszące walce o poszczególne miasta, ale ja mówię pas. Nie dlatego, że to zła gra, ale Kniznia ma ich tyle, że któreś z nich muszą być niżej od pozostałych. Jedną z takich gier jest właśnie Samuraj. :)

1 października 2022

They sent me the game to Spain and I got it in perfect condition. I would deal with them again, no doubt. The game is superb. We are still getting into the diferent strategies, but really enjoying the way.

1 października 2022

They sent me the game to Spain and I got it in perfect condition. I would deal with them again, no doubt. The game is superb. We are still getting into the diferent strategies, but really enjoying the way.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium