Suburbia (wydanie polskie)

Podstawowe informacje

Liczba graczy 1-4
Zalecany wiek od 8 lat
Czas zabawy ok. 60-90 minut
Projektant Ted Alspach
Wydanie polskie
Instrukcja polska
Złożoność dla początkujących
Dostępność: niedostępny
Cena: 139,90 zł 139.90
ilość szt.
Zyskujesz 27 pkt [?]
dodaj do przechowalni
Oceń produkt w skali 1-5: 5
Kod produktu: 2509

Opis

Planuj, buduj, rozwijaj i uczyń z małego miasteczka gigantyczną metropolię!

Rozważnie układaj sześciokątne płytki, symbolizujące budynki mieszkalne, centra handlowe i zakłady przemysłowe, tworząc korzystne powiązania dające profity z sąsiednich lokalizacji i okolicznych miast. Twój cel jest prosty: stworzyć doskonale prosperującą dzielnicę, która przyciągnie największą liczbę mieszkańców.

Suburbia to niezwykła gra o budowie miasta. Każdy z graczy układając kolejne płytki tworzy sieć powiązań w miejskiej infrastrukturze. W miarę upływu czasu, miasto się rozrasta, twoje osiedla przyciągają mieszkańców, ty zaś masz coraz lepszą reputację i coraz większe dochody. To z kolei pozwala na bardziej odważne inwestycje, takie jak ogromne biurowce i lotniska.

Rozgrywkę ubarwiają unikalne cele do zrealizowania, dzięki którym miasto przyciąga dodatkową ludność. W każdej grze repertuar dostępnych budynków jest inny, a co za tym idzie rywalizacja przybiera inny charakter. Wraz z wzrostem reputacji, do twej dzielnicy przybywają kolejni mieszkańcy, a ich liczba decyduje o zwycięstwie.

 

Dlaczego Suburbia Ci się spodoba?

  • Proste zasady - bardzo proste zasady, dodatkowo przypomniane na pomocach graczy
  • Każda rozgrywka jest inna - to wszystko dzięki wielu kombinacjom kafelków z których może składać się twoje miasto
  • Niesamowita frajda z budowania swojego miasta.
  • Świetnie zazębiające się mechanizmy doskonale oddające temat (np. przeciwnik wybudował w swoim mieście restaurację? Możesz teraz wybudować farmę która będzie dostarczała do niej jedzenie; Wybudowałeś nowe osiedle? Postaw koło niego butik - mieszkańcy na pewno się ucieszą, a Twoja reputacja wzrośnie).


Nagroda Mensa Select

Mensa Select to wyróżnienie przyznawane przez stowarzyszenie Mensa, skupiające ludzi o najwyższym IQ. Co roku nagradzanych jest 5 gier, które są oryginalne, ambitne, a przy tym ciekawie zaprojektowane.

 


 

Zawartość pudełka: Warto zobaczyć:
 
  • Plansza Populacji,
  • Plansza na stosy kafelków,
  • Bank, Rynek Nieruchomości,
  • Plansze Miasta,
  • 8 Przedmieść, 8 Fabryk,8 Parków Miejskich,
  • 1 kafelek JESZCZE 1 RUNDA,
  • 32 kafelki A, 36 kafelków B, 32 kafelki C,
  • 20 Celów, 4 pomoce gracza,
  • 1 Znacznik Gracza Rozpoczynającego,
  • 126 monet,
  • 4 Znaczniki Reputacji,
  • 4 Znaczniki Populacji,
  • 12 Znaczników Inwestycji,
  • 4 Znaczniki Przychodu

Polecamy również:

Co inni sądzą o tym produkcie? (8)

12 sierpnia 2013

Ta gra jest przykładem jak przy pomocy prostego ale dobrze przemyślanego mechanizmu stworzyć grę, której zasady można wytłumaczyć podczas jednej tury , a która nie znudzi się i po kilkudziesięciu rozgrywkach. Po tak entuzjastycznym wstępie kilka słów o co w tym wszystkim chodzi. Zasady są proste - kupujemy budynki ( sześciościenne płytki), z których składamy nasze miasto ( a właściwie dzielnicę, bo każdy gracz tworzy część miasta podlegającą interakcji z częściami innych graczy). Po dołożeniu sprawdzamy jak dołożona płytka wpływa na dwa wskaźniki - finanse ($$$) i prestiż ( punkty). Ten wpływ realizowany jest bezpośrednio przez wyłożenie ( skutek natychmiastowy) jak i przez interakcję w wcześniej wybudowanymi budynkami. Z kolei ta interakcja może mieć trojaki charakter a) ze wszystkimi sąsiadującymi płytkami , b) ze wszystkimi płytkami gracza c) ze wszystkimi płytkami w grze ( tymi gracza jak i przeciwników). Różnorodność partii zapewnia losowy dobór płytek oraz cele - te zbiorowe jak i te ukryte przed innymi graczami. Taktyczną głębię rozgrywce zapewnia sprytny mechanizm, który co pewna liczbę punktów ogranicza nasze dochody i prestiż - odzwierciedla to rosnące koszty stałe rozwijającej się metropolii i zapobiega rzucaniu się od razu na punktonośne combosy. Tak jak w większości gier euro najpierw trzeba pomyśleć o zapewnieniu odpowiedniego zaplecza finansowego i jednocześnie pilnować aby zbytnio nie zostać w tyle z punktami, choć różnica 20 - 30 punktów w środku gry nie pozwala jeszcze wskazać zwycięzcy bo prawdziwe żniwa zaczynają się w drugiej połowie rozgrywki. Gra oferuje ciekawy rodzaj interakcji , kiedy nasze budynki mogą przynosić zyski ( rzadziej straty) również oponentom, co ma duży wpływ na to co opłaca się wybudować a co lepiej sobie odpuścić w danym momencie , aby nie pracować na rzecz innych. Konfliktu w tym mało, co dla wielu graczy może być zaletą i zachętą do gry z rodziną. warto tez pochwalić logiczne związki pomiędzy budynkami - faktycznie mamy wrażenie że budujemy logicznie funkcjonujące miasto z infrastruktura mieszkalną, biznesową, transportem i sferą publiczną... Wady ? Niektórzy uważają że okładka jest zbyt "dziecinna" i nie oddaje powagi gry - ale to ewidentnie kwestia smaku - mnie się podoba. Zresztą w samej grze grafika nie jest już zupełnie rodzinna. Może też razić powtarzalny schemat zwycięstwa - najpierw ciułamy dochody , aby później nabijać punkty - ale sposobów realizacji tej ścieżki jest na tyle sporo, że każdy może się tutaj odnaleźć. Gra z pewnością doczeka się dodatków ( angielska już ma jeden) które pogłębią rozgrywkę - choć podstawka zapewnia długie godziny zabawy. Warto też wspomnieć o dobrym skalowaniu - gra daje radość zarówno na 2 jak i na 3 i 4 graczy. ma też tryb solowy, którego jeszcze nie próbowałem :)... Bardzo udany tytuł, który zadowoli zarówno początkujących jak i doświadczonych planszówkożerców....

24 listopada 2013

Wszystkie gry "sim" mają u mnie na starcie fory. Zarówno planszowe jak i komputerowe. I to niezależnie czego dotyczą - rozbudowy sieci kolejowej, budowy miasta, mrowiska, czy gospodarstwa rolnego. Suburbia więc już na początku wzbudziła moje zainteresowanie. W grze kupuje się dzielnice. Ich działanie zależy od miejsca umieszczenia i tego jakie inne dzielnice mamy w swoim mieście (a czasem również jakie dzielnice mają inni gracze). Chodzi o to, żeby zbudować 'silniczek' w którym dokładane dzielnice będą tak na siebie wzajemnie oddziaływać, że przyniosą jak największą liczbe punktów. Ciekawym mechanizmem jest 'spowalniacz rozwoju' - za każdym razem kiedy przekroczy się określony próg punktowy spada nasz dochód i prestiż. Na wynik wpływ mają też karty celów, których realizacja sprawdzana jest na koniec gry. Gra jest dość wymagająca. Na pewno do jej poznania nie wystarczy jedna czy dwie rozgrywki. Kafelków jest dużo i można w oparciu o nie wybrać równe strategie. W tego typu grach szczególnie ważne jest, czy autorowi udało się pokazać rzeczywiste mechanizmy i zależności rozbudowy miasta. Tutaj udało się to doskonale.

2 września 2014

Gra często ma bardzo spolaryzowane opinie. Często jest krytykowana za suchość i brak interakcji. Rzeczywiście w grze nie ma podrzynania gardeł i gracze raczej skupiają się na swoim podwórku ale poszukiwanie najlepszych kombosów w budowanie lepszego jutra jest tak absorbujące że chętnie poświęcamy całą uwagę na naszym miasteczku. Tylko czasem zaklniemy cicho pod nosem jak ktoś zawinie nam upragniony kafelek. Gra wymaga rozegrania kilku partii dla pełnej oceny.

15 października 2014

Budowa miasta z sześciokątnych kafli. Jak to najczęściej bywa chodzi o zdobycie jak największej ilości punktów, ale żeby to zrobić trzeba odpowiednio wykorzystać sieć zależności stawianych przez nas budynków. W skrajnych przypadkach postawienie budynku w złym miejscu może mieć dla nas negatywny efekt (w postaci mieszkańców lub dochodu), dlatego trzeba odpowiednio wszystko zaplanować.

3 stycznia 2015

Suburbia dostała wyróżnienie od Mensy za to ,że jest ciekawie zaprojektowana, ambitna i oryginalna. I taka faktycznie Suburbia jest - mechanika budowania kafelkowego miasta jest świetna, musimy dobrze planować, gdzie dany kafelek położyć, bo oprócz natychmiastowych korzyści oddziałowuje on również na inne kafelki (sąsiadujące, w naszym mieście, w mieście przeciwnika), co może przynieść nam bardzo duże korzyści. Tutaj przewagę na pewno mają Ci, którzy w Suburbię już kilka razy grali, bo znają oni kafelki, a czasami z pozoru niepozorny budynek może nam przynieść pod koniec gry naprawdę dużo punktów. W grze jest w zasadzie jedna dominująca strategia: najpierw kasa, potem populacja, ale są tak różne drogi działania, do tego dochodzą dodatkowe cele (własne i dostępne dla wszystkich), że na pewno nie występuje tu powtarzalność rozgrywki. Świetna pozycja, dodatek ciągle do sprawdzenia.

5 maja 2015

Dużym plusem gry są dosyć klarowne i proste zasady, ale rozbudowa miasta to już sporo kombinowania. Gra ma jeden duży minus, oprawę tematyczno-graficzną, jest sucho i blado, bardziej może przypaść do gustu fanom abstraktycjnych gier. Interakcja w grze jest minimalna, trochę słabo odzwierciedlona tematyka urbanizacji, ale należy dodać, że mechanika jest genialna i warto spróbować zagrać przynajmnniej raz przed decyzją.

10 czerwca 2016

Suburbia to chyba najlepszy planszówkowy odpowiednik komputerowego SimCity. Co w Suburbia lubię najbardziej, to sposób w jaki wszystkie budynki oddziałują między sobą. Wszystkie zależności mają sens. Oczywiście bezpośredniej interakcji tutaj nie znajdziemy, ale nie w każdej grze musi ona być. Bardzo lubię przestrzenny aspekt w grach (alhambra, pośród gwiazd) i tutaj ten element jest zaimplementowany idealnie.

13 marca 2017

5/5 OCENA. Suburbia (edycja polska) - to gra planszowa symulująca rozwój miasta, stworzona w 2012 przez Teda Alspacha. Ta gra to naprawdę solidna strategia z mega prostymi zasadami rozgrywki. Cała konstrukcja tej gry sprawia, że jest bardzo regrywalna i z ochotą się do niej wraca. Polecam jak najbardziej !

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl