Trajan

Podstawowe informacje

Liczba graczy 2-4
Zalecany wiek od 12 lat
Czas zabawy ok. 90-120 minut
Autor Stefan Feld
Wydanie międzynarodowe
Instrukcja angielska
Złożoność dla średnio-zaawansowanych
Zależność językowa brak tekstu
Dostępność: w magazynie
Wysyłka w: (wysyłka do 48 godzin)
Cena: 189,90 zł 189.90
ilość szt.
Zyskujesz 37 pkt [?]
dodaj do przechowalni
Oceń produkt w skali 1-5: 5
Kod produktu: 2342

Opis

Gracze w Trajanie przenoszą się do Rzymu w 110 roku n.e i toczą pasjonującą rywalizację o wpływy polityczne, handlowe i potęgę militarną. Wcielcie się w role wielkich polityków, żyjących w czasach cesarza Trajana, gdy Imperium Rzymskie przeżywało rozkwit. 

Jak to często w grach planszowych bywa, celem graczy jest zdobycie jak największej ilości punktów zwycięstwa. Kluczowe na drodze do sukcesu jest rozważne wykonywanie wybranych akcji w najbardziej odpowiednich momentach. Będziecie rozbudowywać miasta, gromadzić wpływy w nowych prowincjach cesarstwa, pozyskiwać sympatię ludu i sprzymierzeńców w Senacie, rozwijać morski handel jak również dbać o dobre relacje z samym Trajanem. 

Główny mechanizm gry, związany z wyborem jednej z sześciu akcji zainspirowany został tradycyjną grą mankala. Każdy z graczy ma swoją planszę z sześcioma polami odpowiadającymi poszczególnym akcjom. Przemieszczanie po polach kolorowych znaczników determinuje wybory wykonywanych akcji, które mają nas doprowadzić do jak największej liczby zgromadzonych punktów. 

Trajan to strategia o ciekawych regułach i wielu drogach prowadzących do zwycięstwa. Wymaga rozważnego planowania i czujnego obserwowania poczynań rywali.

 


 

Zawartość pudełka: Warto zobaczyć:
  • plansza
  • 60 drewnianych pionków graczy
  • 4 drewniane piątki wodzów
  • 8 drewnianych dysków
  • 4 plansze graczy
  • 4 duże drewniane Łuki Trajana
  • 4 zestawy po 12 różnokolorowych drewnianych ośmiobocznych znaczników
  • 60 kart towarów
  • 1 znacznik upływu czasu
  • 214 kafelków i znaczników tekturowych różnego typu
  • woreczek płócienny
  • instrukcja

Polecamy również:

Co inni sądzą o tym produkcie? (8)

23 listopada 2013

Świetna gra. Jedna z najlepszych gier Stefana Felda. Mnóstwo możliwosci taktycznych, wiele dróg do zwycięstwa. Minusem na pewno są dość skomplikowane zasady (choć oczywiście do ogarnięcia) no i czas rozgrywki (w 4 osoby graliśmy ponad minimum 2,5-3 godziny. Ale gra jest tego warta.

23 grudnia 2013

Jedna z najlepszych gier autora spośród tych w które do tej pory grałem. I też jedna z najcięższych. Ma ciekawy system mankali, który niejako zmusza gracza do planowania swoich ruchów na kilka tur do przodu. Praktycznie każda akcja jest nagradzana punktami, jednak stworzenie sprawnego silnika do ich zdobywania już takie proste nie jest. Chodzi dobrze na dwie osoby, czas gry nas mile zaskoczył - bardzo nieznacznie powyżej 1h.

16 lipca 2014

Jestem bardzo zadowolony z zakupu tego tytułu. Trajan to przykład majstersztyku pana Felda. Niesamowite powiązania drobnych elementów, które wzajemnie na siebie oddziałują - dając nam PZ. Gra sprawdzi się w każdym gronie 2-4 osób, dzięki wbudowanemu mechanizmowi upływu czasu, a walka o losowe cele dzięki wspomnianej mankali, dodaje rumieńców każdej rozgrywce. Polecam miłośnikom euro!

15 października 2014

Magiczny Feldowski rondel. Opanowanie tego mechanicznego potworka będzie głównym zadaniem podczas gry, oczywiście oprócz tego autor zmiksował szereg innych pomniejszych mechanik i dróg zdobywania punktów, ale to ten tzw. rondel pozostaje głównym motorem napędowym gry.

15 stycznia 2015

Trajan to niesłychanie dobra gra jest. Tym zdaniem mógłbym rozpocząć i zakończyć całą recenzję. Trajanowi należy się jednak nieco więcej. Gra jest świetnie wydana. Grube żetony i plansze. Wszystko wysokiej jakości. Kolory nieco pastelowe, kafelki, karty i plansze czytelne i klarowne. Grafiki – dla mnie miodzie, z klasą, bez lukrowania (może tylko chleby wyglądają apetycznie :) ). Przyjemnie wszystko trzyma się w łapkach. Jedyny minus dotyczący wykonania – tylko jeden płócienny woreczek na kafelki. Rozłożenie elementów zdecydowanie przyspieszyłoby, gdyby osobne worki były na 4 typy losowanych żetonów. Trudno, pewnie załatwię je na własną rękę. Teraz nieco o mechanice. Jest ge-nial-na! Główny mechanizm mankalowy może nieco abstrakcyjny, ale przy odrobinie chęci można w nim zobaczyć grzęźnięcie w biurokratyczno-etatystycznym systemie imperium – czasem trzeba zrobić A, żeby zrobić B (niepokojąco przypomina to odsyłanie od okienka do okienka w czasach współczesnych, prawda?). Początkowo przekładanie kolorowych klocuszków jest jak jazda pod- albo nadsterownym (na zmianę) samochodem. Po kilku partiach człowiek uczy się zarządzać systemem bez większej czkawki. Akcje jakie wybieramy są ze sobą powiązane (czasem mało) subtelną nicią zależności. Stale układamy plan na kolejne rundy. I tu wchodzi czynnik zwany interakcją. Wbrew temu co twierdzą niektórzy – JEST. Nie zabójcza. Trajan nie jest Neuroshimą Hex. Nie prowadzimy otwartej wojny. 2 lub więcej wielkie rody rzymskie walczą o wpływy i władzę (serial ,,Rzym”?), więc więcej tu blokowanie, podbierania, szturchnięć i złośliwości niż wbijania noża pod żebra. Grając już na ,,jakimś” poziomie nie da się wygrać ingorując ruchy przeciwnika i przynajmniej częściowo nie ogarniając jego mankali. Trzeba reagować na jego ruchy, kontrować, szkodzić ile wlezie. Przeszkadzać może tylko zupa punktów zwycięstwa – prawie każda akcja, kafelek daje nam PZ. Z drugiej strony pewnie możemy być pięknego zbalansowania rozgrywki. Chcesz wygrać towarami? Połącz je z akcją Senatu i jeśli będziesz sprawny, może wygrasz. Wolisz być ,,młotkowym” i tłuc punkty z budynków? Nie ma sprawy. Sęk w tym, że strategie można mieszać. Jednak zafiksowywanie się w jeden, jedyny cel się nie sprawdzi, bo system uniemożliwia 100% specjalizację. Dywersyfikacja źródeł punktów jest chyba kluczem do wygranej. Brzmi to prosto, ale realizacja już taka łatwa nie jest. Za każdym razem stawiani jesteśmy przed nowymi wyborami, nietrywialnymi i wymagającymi zarówno strategicznego planowania, jak i taktycznego myślenia o ,,tu i teraz”. Gra jakby płynie – znak każdego świetnie zaprojektowanego tytułu (mistrzostwo w tej dziedzinie osiągnął też Rejner Knizia). Uczta. Wytworna, półsłodka, półwytrawna uczta dla planszówkowicza. Partia trwa około 60-90 minut na 2 graczy. Zdecydowanie polecam. Na pewno nie jako pierwszy tytuł w kolekcji. Raczej też nie drugi. Kto kupi, nie zawiedzie się. Musi tylko przygotować się na jazdę bez hamulców po lodzie w pierwszych partiach. Zdecydowanie najlepsza gra stworzona przez Stefana Felda i jedna z najlepszych w jakie dane mi było zagrać.

21 kwietnia 2015

Nie ocenię jeszcze gry - na to jest za wcześnie. Jednak fakt, że w produkcie za 150 zł polska instrukcja wydrukowana jest na zwykłym papierze, bez kolorów uważam za żenadę.

7 maja 2015

Niby tak bardzo wysoko oceniana, ale nie jest to najlepsza gra na 2 osoby, bo można się nie spotkać na planszy. Dopiero w 3-4 osobowym składzie i jakiejś interakcji czuje się walkę. Do tego dochodzi jeszcze specyficzny dobór kolorów, który może niektórym nie odpowiadać.

17 października 2019

Dobry Feld! Ciężko wchodzi, ale jak już wejdzie, to daje mnóstwo fajnych możliwości. Mechanika nie ma nic wspólnego z tematem, ale kogo to obchodzi :P Setup też niestety jest taki "feldowski" - kupa żetonów, każdy inny i każdy ma swoje własne miejsce na planszy.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl