Neanderthal (second edition)
Podstawowe informacje
Liczba graczy | 1-3 |
Zalecany wiek | od 12 lat |
Czas zabawy | ok. 90-120 minut |
Projektant | Phil Eklund |
Wydanie | angielskie |
Instrukcja | angielska |
Złożoność | dla wymagających graczy |
Zależność językowa | dużo tekstu - wszyscy gracze powinni znać język |
Opis
Przenosimy się do Europy, do roku 43000 p.n.e., czyli do początków człowieczeństwa. W grze Neanderthal, przyjmujesz rolę jednego z trzech gatunków człowieka: archaicznego, neandertalczyka lub kromaniończyka. Zadaniem graczy jest wydawanie rozkazów mężczyznom by polowali na ogromne zwierzęta ery plejstocenu, muszą oni jednak uważać by sami nie zostali posiłkiem któregoś z tych zwierząt.
Zadaniem kobiet jest nauczanie dzieci sposobów porozumiewania się, co w następnych pokoleniach zwiększa umiejętności poznawania i poprawia kulturę plemienną. Starsi mogą specjalizować się w posługiwaniu się ogniem, sztuce wojennej, polowaniu na dużą zwierzynę, wynalazkach lub udomowianiu zwierząt. Gracze mogą również wybierać sposoby rozmnażania się swoich ludzi: rozwiązłość, haremy lub tworzenie par. Zwycięstwo w grze zależy oczywiście od odpowiednio podejmowanych decyzji.
Zakończenie gry stanowi jednocześnie pomost do siostrzanej gry Greenland, pozwalający na płynne przejście z jednej gry do drugiej.
UWAGA! Ta edycja zawiera wszystkie odblokowane cele w czasie kampanii Kickstarter |
Warto zobaczyć: | |
Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Nie weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.
Joanna
Neanderthal to interesująca gra ukryta w naprawdę niewielkim pudełku, za co warto docenić autora i wydawnictwo. Ogromną zaletą tej gry jest tematyka - czyli snucie opowieści o początkach gatunku, związanych z rozwojem mózgu. Elklund, autor gry, przemyca swoje refleksje i przemyślenia dotyczące przyczyn powodzenia humanoidów w historii ewolucji na ziemi, rozwój mowy, dzięki aktywności matek i ich relacji z potomstwem. W Neanderthal grałam tylko solo, oprócz zwykłego multi gra oferuje dwa lub trzy tryby solo, scenariusze oraz generator scenariuszy, jest ona zatem bardzo regrywalna. Można też potraktować ją jako kampanię, łącząc z kolejną częścią - Greenland, dzięki wykorzystaniu identycznych komponentów oraz w miarę kompatybilnych mechanik. Mechanicznie nie jest bardzo skomplikowana, trochę worker placement, trochę rzucania kością (przy czym dużo przypadkowości i jeśli ktoś tego nie akceptuje, to może go od tej gry odepchnąć, jednak element przypadkowości został tu wprowadzony całkiem świadomie, bo był on czynnikiem determinującym ewolucję w całkiem dużym stopniu). Ja tę grę naprawdę polecam, mam nadzieję, że wkrótce uzupełnię kolekcję o inne gry Phila Elklunda!