Via Nebula
Podstawowe informacje
Liczba graczy | 2-4 |
Zalecany wiek | od 12 lat |
Czas zabawy | ok. 60-90 minut |
Autor | Martin Wallace |
Wydanie | polskie |
Instrukcja | polska |
Złożoność | dla średnio-zaawansowanych |


Opis
Oto po wielu wiekach dolina Nebuli wyłoniła się z mrocznych odmętów historii. Osnute gęstą mgłą łąki i lasy, dawno temu zamieszkane przez nieprzyjazne istoty, czekają dziś na dzielnych odkrywców, którzy bez strachu przemierzą zapomniane ścieżki, zbiorą bogactwa ziemi i wzniosą nowe budynki na ruinach zdewastowanych miast. Czy zostaniesz bohaterem doliny i pomożesz odzyskać jej świetność i spokój?
Na początku gry w „Via Nebula” na planszy znajduje się siatka złożona z heksów – w tym kilku pól eksploatacji z dostępnymi surowcami (drewno, kamienie, zboże i żywność), placów budowy rozsianych po całej planszy i mnóstwa mgły. Gracze mogą co turę wykonać dwie akcje z następujących:
- mogą rozgonić mgły z jednego heksa i stworzyć nowy szlak,
- zbudować nowe pole eksploatacji,
- otworzyć nowy plac budowy w mieście,
- przenieść surowce z dowolnego pola eksploatacji na swoje place budowy,
- wznieść budynek.
Aby wznieść budynek, musisz wypełnić warunki z jednej z Twoich kart kontraktu. Na początku gry masz do dyspozycji dwa własne kontrakty. Można wykorzystać też jeden z 4 kontraktów neutralnych, które działają na zasadzie „kto pierwszy, ten lepszy” – i to by było na tyle, jeśli chodzi o współpracę! Dodatkowo większość kontraktów ma specjalne efekty, które zostają aktywowane, gdy spełni się wszystkie warunki z karty.
Gra dobiega końca, gdy jeden z graczy wzniesie piąty budynek. Przeciwnicy mają wtedy do wykorzystanie dwie ostatnie akcje, a następnie wszyscy podliczają punkty na podstawie oczyszczonych heksów, zbudowanych pól eksploatacji i wartości punktowej zakończonych kontraktów, ponadto gracz, który zbudował piąty budynek, otrzymuje bonus. Gracz z największą liczbą punktów wygrywa!
Zawartość pudełka: | Warto zobaczyć: |
|
Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Nie weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.
Tomek
Chyba tylko wallace potrafi w szybciej (godzinnej) i ładnej grze ekonomicznej zamknąć dosyć zaawansowaną mechanikę. Gra mimo prostych zasad i niepozornej oprawy daje wyzwania do kombinowania. Bardzo dobrze się sprawdza w gronie nie tylko nowych graczy.
Maksymilian Piech
5/5 OCENA: Via Nebula - jest to definitywnie ekonomiczna gra rodzinna. Co do plusów gry to : należy podkreślić, że nasze zagrania są korzystne dla innych, a zagrania innych dla nas. Ponadto rozgrywka jest płynna i bez przestojów. Mamy również alternatywne podejście do typu rozgrywki kojarzonej dotychczas z kolejnictwem i ciężkim przemysłem. A perełką na koniec jest fakt, iż że gra jest solidne wykonana. Mimo, że mnie gra urzekła to są i "ciemne" strony tej planszówki. Na przykład w czasie rozgrywki nie mamy do końca poczucia czy robimy coś korzystnie, czy niekorzystnie. Nie da się też nie zauważyć, iż pojawia się tu ograniczona liczba kombinacji i dróg prowadzących do zwycięstwa. To moje obiektywne odczucia, lecz osobiście podoba mi się ta gra!. Polecam gorąco!