Wars of the Roses: Lancaster vs York
Podstawowe informacje
Liczba graczy | 2-4 |
Zalecany wiek | od 13 lat |
Czas zabawy | ok. 120-180 minut |
Projektant | Peter Hawes |
Wydanie | angielskie |
Instrukcja | polska |
Złożoność | dla średnio-zaawansowanych |
Zależność językowa | mało tekstu - łatwe do zapamiętania |
Opis
Ta emocjonująca gra rozgrywa się w burzliwym okresie 1450-1500, podczas którego odbyło się wiele bitew, znanych jako Wojna Dwóch Róż (1455-1487). Celem graczy jest wzmocnienie swojego stronnictwa, rodu Lancesterów (których herbem była czerwona róża) lub rodu Yorków (herb biała róża), poprzez zdobycie poparcia w głównych miastach, wpływowych przedstawicieli szlachty i lokalnych biskupów, oraz w licznych prowincjach. Polem rywalizacji są również Królewskie Zamki i lokalny handel.
Na początku gry żaden z graczy niczego nie posiada. W każdej turze ich wysiłki koncentrują się na wybieraniu kart Miejsc oraz Osobistości, które chcą przyłączyć do swojego stronnictwa. Miasta, Porty, OKręty i Biskupi przynoszą dochód, który jest bezcenny do wystawienia armii, które nieuchronnie będa potrzebne do obrony oraz ataku twierdz przeciwników. Pieniądze również przynoszą władzę, ponieważ "lojalność" można kupić i gracze będą, w decydujących momentach, zmuszeni do przekupywania Szlachty, Biskupów i Kapitanów okrętów, aby zmienili stronę i przyłączyli się do ich stronnictwa.
Zawartość pudełka: | Warto zobaczyć: |
|
Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Nie weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.
Wojciech Makarewicz
Gra jest wprost przepięknie wydana; trzeba też powiedzieć, że zajmuje bardzo dużo miejsca na stole (olbrzymia plansza); od strony mechanicznej WotR LvsY nie jest zbyt skomplikowany, aczkolwiek wykorzystuje wiele różnorodnych mechanik. Sercem gry jest faza planowania, w której w tajemnicy przed innymi graczami (fantastyczne zasłonki) wybieramy swoje akcje - a możemy m.in. przekupywać, oblegać zamki... w skrócie wbić komuś nóż w plecy albo skupić się na utrzymaniu poparcia i swojego stanu posiadania. Rozwój sytuacji jest dość mocno nieprzewidywalny, ponieważ nigdy nie wiesz, kto wróg a kto przyjaciel. Jeśli więc szukasz sporej kontroli nad rozgrywką to nie trafiłeś dobrze - nieco więcej jest jej w wariancie dwuosobowym, ale i tak raczej cię ten aspekt nie zadowoli. Na plus mechanizm doganiania lidera. Ewentualnym minusem może być abstrakcyjność i "machaniczność" przyjętych rozwiązań (np. rozstrzyganie starć). Myślę, że tytuł wart spróbowania.